خانه > مقالات > متفرقه > دروغ‌هایی که کارفرمایان هنگام استخدام می‌گویند
دروغ‌هایی که کارفرمایان هنگام استخدام می‌گویند

دروغ‌هایی که کارفرمایان هنگام استخدام می‌گویند

چرا کارفرمایان برای اینکه شغلی را بپذیرید، به شما دروغ می‌گویند؟ دو شرکتی که در آن بوده‌ام، همین کار را کرده‌اند. آنها به من قول‌هایی دادند اما وقتی وارد شغل شدم، به هیچ کدام از آنها عمل نکردند. من از اینکه مورد سوءاستفاده واقع شدن خسته‌ شده‌ام، حالا چگونه آن را متوقف کنم. اشتباه من در کجاست؟
این مساله بسیار اتفاق می‌افتد. صراحتا باید بگویم که بدتر از همه این است که وقتی کمبود استعدادها افزایش می‌یابد، شرکت‌ها بازی کثیفی را برای استخدام افراد شروع می‌کنند.

چرا بعضی کارفرمایان برای استخدام افراد عینک خوش‌بینی می‌زنند

درحالی‌که بعضی کارفرمایان روش استخدامی خودشان را شروع می‌کنند، بسیاری دیگر هنوز به دنبال راه مناسب برای استخدام هستند و این به توانایی آنها در استخدام کارآ ضربه خواهد زد.
برای مثال…
شرکت‌هایی که از روش «طعمه و تغییر» استفاده می‌کنند (روشی برای فروش است که مصرف‌کننده را جذب تبلیغات یک کالای ارزان‌قیمت کرده اما او را تشویق به خرید کالای گران‌تر می‌کند)، معمولا از بهبود مشکلات شرکتشان ناامیدند و تصور می‌کنند که استخدام افراد بااستعداد جدید، مشکلاتشان را حل خواهد کرد. تصور این شرکت‌ها این است که «اگر ما بتوانیم بهترین استعدادها را در اینجا داشته باشیم و مسیر همه چیز را عوض کنیم، می‌توانیم به قول‌هایی که هنگام استخدام آنها داده‌ایم، عمل کنیم». در ذهن مدیران شرکت‌ها، استخدام شما به آنها نتایج مورد نیاز برای تبدیل قول‌ها به واقعیت را خواهد داد. متاسفانه، استخدام به تنهایی نمی‌تواند یک شرکت رو به شکست یا یک فرهنگ شرکتی شکست‌خورده را نجات دهد. خیلی زود، شرکت شروع به بهانه‌تراشی می‌کند که چرا به تعهداتش عمل نخواهد کرد؛ حتی ممکن است تلاش کند برای این پرسش به شما احساس بدی بدهد. مثل اینکه «اگر تقصیر شما بود، چه؟»

هفت دروغ ممکن که در فرآیند استخدام گفته می‌شود

هر زمان که شرکتی ادعاهای زیر را بیان کرد، باید عقب بکشید و تلاش کنید تا قبل از حقیقت فرض کردن آنها، اطلاعات بیشتری به‌دست آورید. درحالی‌که بعضی می‌توانند به قول‌هایشان عمل کنند، بقیه نمی‌توانند. و این به شما بستگی دارد که تشخیص دهید کدام یک از آنها صادقند. دروغ‌های ممکن عبارت است از:
۱- فرصت‌های بسیاری برای پیشرفت است.
۲- ساختار پاداش، درآمد شما را دو برابر خواهد کرد.
۳- قلمرو شما حفظ خواهد شد و ما آن را تغییر نخواهیم داد.
۴- آموزش‌های بسیاری به شما داده خواهد شد.
۵- شما زمان‌بندی انعطاف‌پذیری خواهید داشت و می‌توانید در مواقع لزوم از منزل، کارهای خود را انجام دهید.
۶- زمانی که سرتان شلوغ می‌شود، ما برایتان نیروی کمکی استخدام خواهیم کرد.
۷- وقتی این مشکل، قسمت یا پروژه و… را حل کردید، روی پروژه جدید و جذابی کار خواهید کرد.
رمز اجتناب از مورد سوء استفاده واقع شدن، این است که بیاموزید تا بر فنون یکسان استخدام‌کننده که آن را برای فریب شما آموخته است، تسلط یابید.

از «مصاحبه رفتاری معکوس» استفاده کنید

مصاحبه رفتاری یک تکنیک است که یک استخدام‌کننده استفاده می‌کند تا شخصیت، استعداد و سطح تجربه واقعی یک کاندیدا را مشخص کند. آنها از نظر تاریخی سوالات نامحدودی هستند که برای فشار بر کاندیداها جهت ارائه پاسخ‌های کامل بیشتر طراحی شده‌اند:

  • توانایی کار کردن در تیم
  • سبک کار کردن
  • پیشینه موفقیت‌ها
  • توانایی غلبه بر مشکلات
  • ظرفیت انجام تغییر

استخدام‌کنندگان از مصاحبه رفتاری جهت کشف عمق دانش کاندیداها و توانایی پاسخ به سوالات در مسیری که با اهداف، ارزش‌ها و نیازهای سازمان منطبق باشد، استفاده می‌کنند.
آنها همچنین می‌خواهند افراد دروغگو، با عملکرد ضعیف یا کاندیداهایی که هزینه زیادی به شرکت تحمیل می‌کنند را شناسایی و حذف کنند. استخدام کردن پرهزینه است. مصاحبه رفتاری به معنی کاهش استخدام‌های بد است.

اگر شما بتوانید همان کار را انجام دهید، چه؟ – شما می‌توانید!

وقتی نوبت شما باشد که سوالاتی در مصاحبه بپرسید (معمولا در پایان مکالمه) می‌توانید لیستی از سوالات بی‌پایان تهیه کنید که به کارفرما فشار خواهد آورد تا درباره چگونگی عمل به قول‌هایش ماهرانه‌تر صحبت کند. برای مثال، هنگامی که آنها دروغ‌های ممکن بالا را می‌گویند، این هفت سوال را بررسی کنید:
۱- می‌توانید یک مثال از فردی بیاورید که در دو سال گذشته در همین شغل استخدام شده و در شغلش ارتقا یافته باشد؟ به‌خصوص، می‌توانید توضیح دهید که آنها برای وقوع این امر چه کردند؟
۲- آیا می‌توانم کسی را در این شرکت ملاقات کنم که با این ساختار پاداش، حقوقش دو برابر شده باشد؟ دوست دارم بیشتر در مورد اینکه آنها چگونه این کار را انجام داده‌اند، بدانم.
۳- من می‌دانم قلمروهای کاری می‌توانند همزمان با تغییر شغل، عوض شوند؛ برای اینکه این اتفاق نیفتد، چه می‌کنید؟ آیا یک قرارداد قانونی برای آن وجود دارد؟
۴- آیا قادرید آموزش رسمی را از غیررسمی تفکیک کنید؟ آیا این امکان وجود دارد که با کسی صحبت کنم که به مدت یک‌سال در همین شغل بوده تا ببینم چگونه از آموزش به نفع خودش، بهترین استفاده را کرده است؟
۵- رویه درخواست کار کردن در منزل چگونه است؟ آیا می‌توانم با کسی صحبت کنم که از این زمان‌بندی انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند؟ چون می‌توانم از وی بیاموزم که برای اطمینان حاصل کردن از رسیدن به اهداف شرکت از راه دور چه می‌کند؟
۶- آیا می‌توانید یک مثال برای من بزنید که فردی به‌دلیل کمک به رشد یافتن شرکت، استخدام شده باشد. فرآیند شرکت برای شناسایی و تامین مالی افراد اضافی چیست؟
۷- آیا می‌توانید مثالی برای من بزنید که فردی به‌دلیل حل یک مشکل، استخدام شده باشد و اکنون در پروژه جدید ادامه کار بدهد؟ آنها برای اطمینان از اینکه فرصتی برای ادامه دادن داشته باشند، چه کردند؟
هرکدام از سوالات بالا علاقه صادقانه شما را به‌طور مثبت در رویکرد شرکت برای عمل به قول‌هایشان نشان می‌دهد. این بستگی به آنها دارد که پاسخی دقیق و قانع‌کننده به شما بدهند. اگر آنها شروع به طفره رفتن کردند یا پاسخ واضحی به شما ندانند، بدانید که به شما حقیقت را نمی‌گویند.

تفاوت بین کار کردن «برای» کارفرما و «با» آنها
آموختن چگونگی معکوس کردن مصاحبه رفتاری یک کارفرما، قدم بسیار مهمی در تبدیل شدن به یک جوینده کار ماهر و موفق است. زمانی که شما این نکته را درک کنید که می‌خواهید «با» کارفرمایان کار کنید نه «برای» آنها، می‌توانید با چشمان باز به جست‌وجوی شغل بپردازید. شما شایسته بهترین فرصت‌ها هستید و به این معنی است که با بهبود مهارت‌های مصاحبه، می‌توانید کارفرمای بد را بشناسید. استفاده از تکنیک‌های بالا در پیدا کردن شغل درخور به شما کمک خواهد کرد.
مطلب آخر در تبدیل شدن به یک جوینده کار بهتر… اگر واقعا می‌خواهید به یک جوینده کار ماهر تبدیل شوید، من قویا به شما پیشنهاد می‌کنم تا با تهیه «لیست مصاحبه» کارفرمایانی که می‌خواهید با آنها کار کنید جست‌وجویتان را قوی کنید.


منبع: دنیای اقتصاد – linkedin
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد


درباره ابوالفضل آهنی

ابوالفضل آهنی دانش آموخته رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. در ابتدا بیشتر متمایل به کاربرد آمار، هوش مصنوعی و تئوری تصمیم گیری برای مدلسازی ریاضی و حل مسائل پیچیده مهندسی و مدیریتی بود، ولی پس از همکاری با شرکتهای پیمانکار نفت، گاز و پتروشیمی مجذوب پیچیدگی های خاص این نوع پروژه های عظیم شد و برای مهار این نوع پیچیدگی ها، به جستجو و پیگیری مستمر مقالات و کتب تخصصی مربوطه پرداخت. پس از کسب تجربیاتی در زمینه برنامه ریزی و کنترل پروژه، طراحی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت پروژه، سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت HSE؛ او علاقه مند به ترویج دانش مدیریت پروژه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شده است.

این مطلب را هم ببینید

۵ گوشی‌ هوشمند “جان سخت”، مناسب برای سایت پروژه‏‏ ها

تکنولوژی موبایل، پتانسیل بالایی برای دگرگون کردن صنعت احداث (Construction) دارد، و کارگروه Mobile IT در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *