خاطرات و تجربیات یک کارشناس کنترل پروژه بازرگانی – قسمت اول: پیش زمینه

فعالیت من در شرکتهای پیمانکار نفت و گاز از همکاری با شرکت IOEC شروع شد: کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه بازرگانی فاز ۱۰-۹ پارس جنوبی. 

قبلش چه کاره بودم: کارشناس برنامه ریزی فروش شرکت سایپا.

کارشناس قبلی کار را (با همان کیفیت کارهای قبلش) ظرف کمتر از یک هفته تحویل داد و رفت سر وقت یک پروژه دیگر.

 

از یک طرف چیزی از پروژه های EPC به طور عام و فعالیتهای بخش Procurement و کنترل پروژه مربوطه به طور خاص نمی دانستم و از طرف دیگر به دلایل مختلف MC کارفرما (مشارکت Aker Kvaerner و هیربدان) از خدمات گزارش دهی کنترل پروژه بازرگانی ناراضی بود.

چه کسی قرار بود کارفرمای ناراضی را راضی کند: کسی که فرق MR و PO را نمی دانست! ولی:

  • اکسل را خیلی خوب بلد بود.
  • خیلی انگیزه داشت.
  • از حمایت آموزشی و بی دریغ رئیس وقت بخش برنامه ریزی و کنترل بازرگانی، آقای مهندس محمدرضا لاجوردی (که میخواست هر چه زودتر کار را به یک کاربلد بسپرد و برود کنترل پروژه مرکزی پروژه فاز ۱۸-۱۷) برخوردار بود.
  • از حمایت قاطع مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت، آقای مهندس عباس حاجی قاسمی برخوردار بود (که در همان هفته اول، مانع اخراج این کارشناس صفر کیلومتر مفلوک از شرکت گردید).

 

گزارشهای بازرگانی از فایل اکسل Procurement Status Report استخراج می شد که متاسفانه:

  • پیش بینی صحیحی از فیلدهای (ستونهای) ورود اطلاعات انجام نشده بود. (برای مثال فیلد کشور سازنده تجهیزات یا country of origin)
  • اطلاعات فیلدهای موجود به روز نبود.
  • اطلاعات فیلدهای موجود به صورت استانداردی تکمیل نشده بود (برای مثال فرمت تاریخ در یک سلول dd-mm-yy بود و در سلول دیگر mm-dd-yy)
  • گزارشات آماری به صورت اتوماتیک و توسط توابع اکسل (نظیر تابع SUMIF) تهیه نمی شد (کارشناس قبلی، شیت اکسل را بالا پایین می کرد و با جمع و تفریق داده ها، گزارشات آماری را تهیه می کرد!)
  • S-Curve بازرگانی پروژه مطابق آخرین برنامه زمانبندی (صدور MR +نیاز اقلام و تجهیزات در سایت) به روز نشده بود.
  • با فایل گزارش Work Progress Appraisal یا همان WPR هم خوانی نداشت. یعنی برای مثال ۲ ماه پیش لوله ها به انبار یارد خرمشهر رسیده بودند ولی ابن موضوع در WPR و صورت وضعیت لحاظ نشده بود (یکی از علل اصلی نارضایتی کارفرما هم همین بود، در جلسه ای نماینده MC گفت ظاهرا وضع مالی IOEC خیلی خوب است، بنابراین Invoice شرکت ما را نه تنها در بخش P بلکه در بخش E و C هم هلد کرد).
  • و مشکلات دیگری که هم اکنون به خاطر ندارم.

به هر حال من بودم و یک میدان مین به اسم Procurement Status Report! نشان به آن نشان که حتی جمعه ها هم به شرکت می رفتم و:

  • با فایل اکسل فوق سر و کله می زدم.
  • با مطالعه مدارک تامین پروژه (MR ها، PO ها، گزارشات ساخت، گزارشات بازرسی، …) و فایل پاورپوینتی که دوست خوبم آقای مهندس مهدی نصری از بخش تضمین کیفیت تهیه کرده بود، خودم را با گردش کار تامین پروژه و اصطلاحات آن آشنا می کردم.
  • در سایتهای فارسی به دنبال مطالب به درد بخور برای آشنایی با فعالیتها و گردش کار پروژه های EPC می گشتم و چیزی پیدا نمی کردم چون آن موقع هنوز epczoom راه اندازی نشده بود!

من بایست به مسئولان مختلفی گزارش میدادم، و دم به دقیقه هر یک از آنها با تماس تلفنی و یا ایمیل به روز رسانی و ارسال گزارش خاص خودش را درخواست می کرد (/دستور می داد). من سرگشته از آقای مهندس لاجوردی کمک خواستم که اولویت دهی کارهای من چه باشد. او این اولویت دهی را به من ابلاغ کرد:

من بایست به مسئولان زیر (و از طریق آنها به کارفرما) گزارش می دادم:

  • مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت: آقای مهندس عباس حاجی قاسمی
  • مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه فاز ۱۰-۹: آقای مهندس مطلب افشاری (زیر مجموعه آقای مهندس عباس حاجی قاسمی)
  • مدیر بازرگانی شرکت: آقای مهندس مسعود علمی فرد
  • مدیر خرید فاز ۱۰-۹: آقای مهندس مهدی عاصمی (زیر مجموعه آقای مهندس مسعود علمی فرد)
  • کارشناس کنترل هزینه پروژه فاز ۱۰-۹: خانم مهندس نخجیری (زیر مجموعه آقای مهندس مطلب افشاری)

 

در قسمت بعدی این مطلب می خوانیم:

  • چطور نزدیک بود در همان هفته اول اخراج شوم و چه چیزهایی مانع اخراجم شد!
  • فرمت Procurement Status Report نهایی چگونه شد! + لینک دانلود فایل اکسل
  • اقدام پیشگیرانه برای پروژه های بعدی چه بود: (راهنمایی: تهیه دستورالعمل هماهنگی بین واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه بازرگانی و  واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه مرکزی + لینک دانلود فایل ورد)

درباره ابوالفضل آهنی

ابوالفضل آهنی دانش آموخته رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. در ابتدا بیشتر متمایل به کاربرد آمار، هوش مصنوعی و تئوری تصمیم گیری برای مدلسازی ریاضی و حل مسائل پیچیده مهندسی و مدیریتی بود، ولی پس از همکاری با شرکتهای پیمانکار نفت، گاز و پتروشیمی مجذوب پیچیدگی های خاص این نوع پروژه های عظیم شد و برای مهار این نوع پیچیدگی ها، به جستجو و پیگیری مستمر مقالات و کتب تخصصی مربوطه پرداخت. پس از کسب تجربیاتی در زمینه برنامه ریزی و کنترل پروژه، طراحی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت پروژه، سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت HSE؛ او علاقه مند به ترویج دانش مدیریت پروژه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *