وقتی صحبت از طراحی و نو آوری می شود، اغلب بلافاصله یاد نوآوری های محصولات شرکتهایی مثل اپل،سامسونگ، … می افتیم: یعنی تولید کنندگان گجت ها. کسانی که پیگیرتر هستند، اخبار و مصاحبه های مربوط به سبک مدیریتی استیو جابز را هم دنبال می کردند. کسانی که کمی آکادمیک ترند ممکن است یاد شرکت IDEO بیفتند و آن فیلم معروف طراحی سبد خرید.
ممکن است این سئوال برای ما پیش بیاید که آیا تفکر طراحی و نوآوری فقط به طراحی محصول ختم می شود؟ به نظر من خیر، برای مثال “نوآوری در مدل کسب و کار” یکی از مباحث جذاب آکادمیک و یکی از عوامل موفقیت شرکتهایی مثل اپل، وال مارت، برخی خطوط هواپیمایی و … بوده است. سئوال دیگر اینکه آیا نوآوری قابلیت پیاده سازی در شرکتهای پروژه محور نفت، گاز و پتروشیمی را دارد؟ بحث جدیدی است که سر خط های آن را می توانید در این مقاله پیگیری کنید. به نظر می رسد این صنعت چندان روی خوشی به نوآوری نشان نداده است. شاید معدود نشانه های آن را بتوان در سال ۱۹۹۲ و به دلیل کاهش قسمت نفت از ۳۵ دلار به ۱۲ دلار دید (رجوع کنید به گزارش Rethinking Construction ، ص ۱۲-۱۳: پروژه CRINE).
با این توصیفات بایست نوآوریهای ارائه شده توسط شرکتهای فعال در این صنعت را قدر دانست. گمان می کنم شرکت راه اندازی و بهره برداری صنعت نفت (OICO) در این زمینه حرفهایی برای گفتن داشته باشد. با هم سه ویژگی قابل توجه در این شرکت را مرور می کنیم:
- اولین چیزی که نظر مرا جلب کرد، طراحی سایت این شرکت است. یک طراحی وب ریسپانسیو برای مشاهده بی درد سر آن در مرورگرهای مختلف (پی سی، موبایل و تبلت)، و نیز الهام گرفته از کاشی های ویندوز ۸. می توانید آن را با سایت شرکت خودتان مقایسه کنید!
برای تست سریع ریسپانسیو بودن سایتها، در هر مروگری (IE, Chrome, Firefox, …) کافی است با گرفتن گوشه های مرورگر آن را جمع کنید / یا در فایر فاکس کلید های ترکیبی Ctrl + Shift + M رو بزنید.
- آموزش ۳ ماهه برای ۱۰۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه ها. تا حدی یاد دوره های آموزشی معروف شرکت Zappos می افتم. اگر بعد از این آموزشها به این فارغ التحصیلان پیشنهاد ۲۰۰۰ دلاری برای ترک شرکت را بدهد که دیگر شاهکار کرده است!
- متاسفانه بخشهای سیستم و کیفیت / تضمین کیفیت / طرح و برنامه به روشهای اجرایی و دستورالعملهای خشک و رسمی شان معروفند. ولی در صفحه ۱۶ نشریه این شرکت با این اینفوگرافیک رو برو می شوید: “بزرگراه ارزش آفرینی از تجربیات” به منظور ترویج فرایند مدیریت درس های آموخته. با هم این اینفوگرافیک جالب را می بینیم:
آیا شما هم نشانه هایی از نوآوری را در شرکت خودتان سراغ دارید؟ برای مثال آیا اینترانت شرکت شما ویژگی منحصر به فردی دارد؟