مهلکترین اشتباهات یک رزومه

اغلب ما بازاریابی یک محصول را با ۴P بازاریابی  شروع می کنیم:

Marketing Mix - 4Ps

وقتی در جستجوی یک شغل هستیم، با مساله مشابهی مواجهیم:

  • محصول: خود شما هستید.
  • قیمت: وقتی شما به عنوان کارشناس خرید با دو سال سابقه کار، در فرم استخدامی تقاضای حقوق ماهیانه هشت میلیون تومان کنید، هیچ کس با شما تماس نخواهد گرفت. در خارج از کشور می توان با بهره گیری از سایتهایی نظیر PayScale و Salary مظنه ای از حقوق پرداختی در بازار کار را به دست آورد، ولی متاسفانه در ایران چنین سرویسی وجود ندارد. بنابراین می توانید با استفاده از تجربیات دوستان، همکاران، … از نرخ بازار مطلع شوید.
  • محل (کانال توزیع): عمده کانالهای موجود عبارتند از:
  1. مکاتبه و ارسال رزومه به شرکتهای آگهی دهنده (در روزنامه همشهری، بازار کار، Iran Talent، …)
  2. مکاتبه با مدیران منابع انسانی شرکتها (حتی اگر آگهی استخدام نزده باشند) – آیا تا کنون از این کانال اقدام کرده اید!
  3. بهره گیری از شبکه دوستان، همکاران سابق، هم کلاسی ها، …
  4.  مراجعه به بنگاه های کاریابی
  5. مراجعه به نمایشگاه های شغلی (چنین موضوعی هنوز در ایران جا نیفتاده است)

در این مطلب به آخرین مورد می پردازیم و مشخصا می خواهیم بگوییم: اجازه ندهید یک رزومه کسل کننده یا نا مفهوم، مانع دستیابی شما به یک شغل شود.

پنج مورد از مهلکترین اشتباهات یک رزومه (و نحوه اصلاح آنها):

۱- ما نمی توانیم بگوییم شما دقیقا چه کاره هستید.

یک رزومه انسانی (در مقابل یک رزومه ماشینی خشک و بی روح) با یک خلاصه در قسمت بالا (درست بعد از اطلاعات تماس) شروع می شود. بیش از هر چیز کارفرما می خواهد بداند شما چه کاره هستید (کارشناس طراحی تجهیزات دوار، کارشناس ارشد خرید تجهیزات ثابت، کارشناس نصب تجهیزات برق، کارشناس راه اندازی تجهیزات ابزاردقیق، …)

از کارفرما نخواهید با مشاهده لیست شغلهای قبلی شما، بفهمد شما می خواهید در شغل بعدی خود چه کار انجام دهید. این کار را با یک مقدمه تسهیل کنید، مانند:

I’m a Product Marketer who loves to make small tech brands bigger.

۲- همه چیز برای همه کس.

ممکن است بخواهید کارفرمای آینده را با ذکر تک تک جزئیات هر یک از تجربیات گذشته خود اغوا کنید و به آنها بفمانید شما یک همه فن حریف هستید. خبر بد اینکه بدترین برند در دنیا این است: “من می توانم همه کار انجام دهم!”. با این کار هیچ کس به شما اعتماد نخواهد کرد. حتی اگر می توانید همه کار انجام دهید، باید چیزی را که عاشق انجام آن هستید را انتخاب کرده و رزومه خود را حول آن محور تهیه کنید، در غیر اینصورت به نظر خواهد رسید شما هنوز خودتان را نمی شناسید و یا از اعتماد به نفس لازم برای ترسیم مسیر شغلی خود، بی بهره اید.

سه الی چهار نوع رزومه تیپ، برای دو و یا سه شغل دلخواه خود تهیه کنید (برای مثال در مورد یک مهندس صنایع: کارشناس تضمین کیفیت، کارشناس کنترل پروژه)، ولی هیچ وقت از یک رزومه برای مشاغل مختلف استفاده نکنید.

۳- ما شما را نمی فهمیم.

سریعترین راه انداخته شدن رزومه شما به سطل آشغال، اشتباهات تایپی است (خصوصا در مورد رزومه هایی که به زبان انگلیسی تهیه می کنید). بنابراین اشتباهات املایی و انشایی را که نرم افزار Word مشخص نموده است بررسی کنید، رزومه خود را چند بار مطالعه کنید (خصوصا نسخه پرینت شده)، رزومه خود را به دو سه نفر از دوستانی که عاشق ویرایش متون هستند نشان دهید.

هر چقدر هم که به کارتان وارد باشید، یک اشتباه تایپی می تواند به راحتی مانع استخدام شما شود.

۴- رزومه با جزئیات زیاد.

یک رزومه خوب در یک تا دو صفحه تهیه می شود، حتی برای کسانی با ۴۰ سال سابقه کار. هر چقدر ارشدتر باشید، نیاز به ذکر جزئیات کمتر می شود. رزومه خود را ساده نگاه دارید: فقط بگویید ماموریت شما چه بود، و شما چطور آن ماموریت را انجام دادید.

ممکن است ذکر دو آیتم برای هر سابقه شغلی زیاد باشد، خصوصا اگر در آن شغل شاهکار کرده و آن را با جملات کوتاه و کوبنده ای مانند زیر نقل کنید:

When our two biggest rivals merged, I launched a grassroots email marketing campaign that grew sales 25% to $2M the next quarter.

برای کسی اهمیتی ندارد شرح وظایف شما چه بوده است، زیرا این شرح وظایف اغلب یکسانند. کارفرما می خواهد بداند شما چه کردید و چه میراثی از خود به جا گذاشتید.

۵- باز هم یک زامبی (مرده متحرک) دیگر.

آخرین اشتباه مهلک، استفاده از عبارات کلیشه ای (خصوصا در بخش خلاصه رزومه) است. برای مثال عبارت زیر در سال ۱۹۸۲ خیلی جدید و جذاب بود و حتی تا سال ۱۹۹۷ هم می توانست کارآمد باشد، ولی الان نه!

Results-oriented professional with a bottom-line orientation.

کارفرما نمی تواند تمایزی بین کارجویان مختلفی که خود را با عبارات کلیشه ای خودشان را معرفی می کنند، قائل شود، و مشکل اصلی کارجو هم این است که چگونه خود را از خیل رقبا متمایز کند.

صدای یک انسان بایست از رزومه شنیده شود و نه یک ماشین. بنابراین داستان خود را تعریف کنید و هراسی از به کار بردن کلمه “من” نداشته باشید، زیرا رزومه شما، کمک می کند یک برند شخصی بسازید! اگر شما نتوانید کلمه “من” را در رزومه خودتان به کار نبرید، کی میتوانید این کلمه را به کار ببرید!

منبع: برگرفته از LinkedIn Today، نویسنده: خانم Liz Ryan (مدیر عامل و بنیانگذار Human Workplace)

درباره ابوالفضل آهنی

ابوالفضل آهنی دانش آموخته رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. در ابتدا بیشتر متمایل به کاربرد آمار، هوش مصنوعی و تئوری تصمیم گیری برای مدلسازی ریاضی و حل مسائل پیچیده مهندسی و مدیریتی بود، ولی پس از همکاری با شرکتهای پیمانکار نفت، گاز و پتروشیمی مجذوب پیچیدگی های خاص این نوع پروژه های عظیم شد و برای مهار این نوع پیچیدگی ها، به جستجو و پیگیری مستمر مقالات و کتب تخصصی مربوطه پرداخت. پس از کسب تجربیاتی در زمینه برنامه ریزی و کنترل پروژه، طراحی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت پروژه، سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت HSE؛ او علاقه مند به ترویج دانش مدیریت پروژه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *