Procurement
تامین

نگاهی اجمالی به فعالیتهای تامین پروژه

دومین فاز اصلی پروژه های EPC، فاز تامین (/بازرگانی) است.
می‏ گویند بازرگانی نبض اجرای پروژه هاست چرا که بالغ بر ۶۰% قیمت یک پروژه و بیش از ۸۰% سود یک پروژه به بخش خرید آن تعلق دارد. از این رو این بخش همواره به عنوان یکی از نقاط قوت شرکتهای پروژه محور در این صنعت مورد توجه مسئولان آنها قرار دارد. فعالیتهای این بخش تا حد زیادی تحت تاثیر شرایط بیرونی و کلان اقتصادی و سیاسی کشور است، لذا عملکرد کارشناسان آن در برخی از مقاطع -مانند تحریم- از حساسیت و پیچیدگی خاصی برخوردار است.
پس از انجام مراحل طراحی تفصیلی و مشخص شدن دقیق مشخصات فنی اقلام و تجهیزات مورد نیاز پروژه، مدرکی به نام تقاضای خرید تولید می‏شود. فعالیتهای اصلی بازرگانی پروژه از دریافت اولین MR شروع شده و تا تحویل آخرین اقلام و تجهیزات به سایت ادامه می‏ یابد.

درباره ابوالفضل آهنی

ابوالفضل آهنی دانش آموخته رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. در ابتدا بیشتر متمایل به کاربرد آمار، هوش مصنوعی و تئوری تصمیم گیری برای مدلسازی ریاضی و حل مسائل پیچیده مهندسی و مدیریتی بود، ولی پس از همکاری با شرکتهای پیمانکار نفت، گاز و پتروشیمی مجذوب پیچیدگی های خاص این نوع پروژه های عظیم شد و برای مهار این نوع پیچیدگی ها، به جستجو و پیگیری مستمر مقالات و کتب تخصصی مربوطه پرداخت. پس از کسب تجربیاتی در زمینه برنامه ریزی و کنترل پروژه، طراحی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت پروژه، سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت HSE؛ او علاقه مند به ترویج دانش مدیریت پروژه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شده است.

این مطلب را هم ببینید

زیر ذره بین – درخواست خرید – MR, Material Requisition

در یک دسته بندی کلی، درخواستهای تامین ارسالی به معاونت / مدیریت بازرگانی شرکتهای پروژه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *