کلیات: استاندارد ایزو ۹۰۰۰ یکی از اعضای استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت است. امروزه نیاز بسیاری از سازمانها به این استانداردها بسیار تامل برانگیز است و به عبارتی یکی از شاخصههای استاندارسازی نحوه مدیریت کیفیت سازمانها در سطح جهانی میباشد. خانواده ایزو ۹۰۰۰ شامل موارد زیر است: ایزو ۹۰۰۰:۲۰۰۵ – سیستم …
ادامه مطلب۷۰ درصد کارکنان سخن مدیران در مورد استراتژی را نمیفهمند
اغلب اوقات مدیران متعجباند که آیا کارکنان به درستی دیدگاه آنها را درک کردهاند؟ بودن در این شرایط و جایگاه موقعیتی خطرناک و تشخیص و حل آن دشوار است. آیا وقتیکه شما به جلسات سازمانی قدم میگذارید، لبخندها و سر تکاندادنها میتواند تصدیقکننده فهم درست کارکنان از چشمانداز و اهدافی …
ادامه مطلبپرونده کیفیت سایت
کلمه یتیم تشبیه خوبی برای بسیاری از مسایل و مشکلات رایج در سایتها و از جمله “کنترل سوابق” است. چرا؟ عرض می کنم: اولا منظور از کنترل سوابق فقط مدارک و نقشه های فنی نیست که مثلا یک DCC سایت را متولی آن کنیم و خلاص. سایر انواع مدارک مثل سوابق …
ادامه مطلبچگونگی انتخاب یک مشاور مدیریت مناسب
در حال حاضر تعداد زیادی شرکتها و سازمان از خدمات مشاوره مدیریت استفاده میکنند. آمارها نشان میدهد تنها در کشور کانادا بیش از ۷۰ درصد شرکتها، حداقل یک مشاور مدیریت در اختیار دارند. اما سوال اینجا است بهعنوان یک مدیر ارشد سازمان چطور میتوان اطمینان حاصل کرد که در انتخاب …
ادامه مطلبمعرفی و دانلود کتاب Process Plant Construction
“نصب و اجرای واحد فرآیندی: هندبوکی برای مدیریت کیفیت” به مهندسان، مدیران پروژه و ساختوساز و تکنسینهای ارشد یک متدلوژی برای مدیریت کیفیت در سایت پروژِه های نفت، گاز و پتروشیمی ارائه میدهد. یازده فصل این کتاب راهنما، نقشها و عناوین بخشهای درگیر یک پروژه را معرفی نموده و خلاصه …
ادامه مطلبیک مدیر حرفه ای چگونه انتخاب می کند: کلان نگر یا جزء نگر
مدیریت جزء نگر یا کلان نگر؟ این سئوالی است که در سازمانها، نهادها، و شرکتهای تخصصی، همواره یک دغدغه اساسی و یک علامت سئوال بزرگ بوده است؛ البته طبیعی است که بعضی مدیران سازمانی، کلان نگر هستند و اساسا ریز شدن در کار کارشناسان را نه تنها جایز نمی دانند …
ادامه مطلبنمونه نقشه فرآیندی -Process Map- در یک شرکت پیمانکاری
یکی از تغییرات عمده نسخه ۲۰۰۰ استاندارد ISO 9001 نسبت به نسخه ۱۹۹۴، تاکید بر روی رویکرد فرآیندگرا بود. این رویکرد در استاندارد ISO 9000:2005 به عنوان یکی از هشت اصل مدیریت کیفیت برشمرده شده است و فرآیند را اینچنین تعریف می کند: مجموعه ای از فعالیت های مرتبط و تاثیرگذار، …
ادامه مطلبدانلود نمونه فرمهای پیش ارزیابی -PQ- پیمانکاران و سازندگان
یکی از مراحل اصلی خرید شناسایی تامین کنندگانی است که توانایی ارائه محصولات و خدمات مورد نیاز پروزه را داشته باشند. این کار معمولا در ابتدای پروژه (حتی قبل از صدور MR اقلام و تجهیزات) انجام می شود و اغلب متولی آن واحد Sourcing بازرگانی است. بدین منظور، اغلب کارفرمایان تامین …
ادامه مطلبتحول مفهوم کیفیت
Period System Middle Ages (1200–۱۷۹۹) Guilds-skilled craftsman were responsible to control their own products. Mid-18th century Establishment of factories. Increase in productivity.Mass production. Assembly lines. Several workers were responsible for producing a product. Production by skilled workers and quality audit by inspectors. Early 19th century Craftsmanship model of production. Late …
ادامه مطلبسیستمهای مدیریت اطلاعات پروژه (PMIS) – قسمت اول: از روستا به شهر
با ورودم به IOEC واقعا دچار بهت شدم و احساس کسی را داشتم که از یک روستا به یک شهر رفته: زیرا دیدم بیش از ۵ سال است که مکاتبات اداری از طریق سیستم اتوماسیون اداری شرکت انجام می شود و علاوه بر آن سیستمهای زیر وجود دارد / به …
ادامه مطلب